aaaÖncelikle yaz aylarında görülme sıklıkları artan hastalıklardan bahsetmek gerekiyor. Havaların ısınmasıyla pire ve kene gibi dış parazitler doğada aktif hale geldiği için dış ortamla teması olan tüm kedi ve köpeklerin dış parazit mücadelesinin aksatılmadan yapılması önem kazanıyor. Çünkü, bu küçük canlılar sadece dostlarımızın kaşınmasına yol açmıyor çok ciddi hastalıkları ve sorunları onlara taşıyabiliyor. Örneğin, pireler ‘Diphilidium Caninum’ denen bir bağırsak parazitinin ara konakçısı yani pirelenen bir kedi ya da köpek o pireyle vücuduna taşınan bu bağırsak parazitiyle de enfekte olabiliyor. Ayrıca pirelerin salyasındaki bir madde özellikle kedilerde alerjik reaksiyonlara sebep olabiliyor ve tek bir pirenin tek bir ısırığı dahi ciddi dermatolojik problemlere yol açabiliyor. Keneyle bulaşabilen hastalıklar ise çok daha öldürücü ve ciddi. Hastalıklı keneler ısırdıkları kedi ve köpeklere ‘Erlichiosis’ ya da ‘lyme’ gibi çok önemli hastalıklar ve bazı kan parazitleri bulaştırabiliyor. Sivrisinekler ise kalp kurdu (heartworm) ile ‘leismaniosis’ denen ve insan sağlığını da tehdit eden bir hastalığı dostlarımıza taşıyabiliyor. Bu dış parazitleri dostlarımızdan uzak tutmak ise hiç zor değil. Özel tasmaların takılması ya da spot-on dediğimiz deriye damlatılarak uygulanan ve deriden emilerek onların üzerinde bu canlıların parazitlenmesini önleyen ilaçların periyodik olarak kullanımı bu hastalıkların dostlarımıza ulaşmasını önlüyor. Pire tasmalarını artık pek tercih etmediğimizi belirtmekte fayda var. Çünkü bu tasmaların taşıdığı toz köpeğimiz yıkandığı ya da ıslandığı zaman sıfırlanıyor ve tekrar vücuda yayılana kadar geçen süre içerisinde dostlarımız bu parazitlerin ısırıklarına yani taşıdıkları problemlere açık hale geliyor.

Çevremizdeki su ve atık gıda kaynaklarında mikroorganizmaların yaşama ve çoğalma şansı sıcak havalarda yükseldiği için ishalle seyreden birçok sindirim sistemi hastalığı da yaz aylarında çok sık görülüyor. Onları böyle birikintilerden ve gıdalardan uzak tutun.

aaKedi ve köpeklerinizi asla arabada yalnız bırakmayın. Unutmayın camları aralık dahi bıraksanız kısa bir süre içinde araba içindeki ısı köpekler için sıcak çarpmasına neden olabilecek öldürücü seviyelere ulaşabilir. Unutmayın her yaz birçok köpek nu sebeple hayatını kaybediyor. Tabi ki güzel bu havalarda sizler de onlar da dışarıda daha çok zaman geçireceksiniz ama onları kaybolmaktan, trafik kazalarından, kavgalardan ve zehirlenmelerden koruyabilmek için lütfen dostlarınızı tasmasız gezdirmeyin.

Tüm vücutları tüylerle kaplı sevimli dostlarımız için her zaman taze ve temiz içme suyu bulundurun. Sokak hayvanlarını da unutmayın. Unutmayın, kapınızın önüne koyacağınız bir kap su onlar için çok önemli.

Özellikle açık renkli ve ince tüy yapılı köpeklerin de tıpkı insanlar gibi güneş yanığına uğrayabileceğini unutmayın ve dostlarınızı güneş ışınlarından koruyun.

Özellikle uzun tüylü kedi ve köpeklerde tüylerin bakımı, fırçalanması, tıraşı ve kıtıklaşmanın önlenmesi yaz mevsiminde çok önemlidir. Tüy bakımını aksatmayın.

Artan su ihtiyacı dostlarınızı pis su birikintilerine yönlendirebilir, onları bulaşıcı hastalıklardan korumak için dikkatli olun.

Aşırı nemli ve sıcak havalarda sadece taban yastıklarından terleyebilen dostlarımızın nefes alıp vererek beden ısılarını dengelemesi zorlaşacaktır. Özellikle yaşlı, aşırı kilolu ve kalp ve akciğer sorunlarına sahip hayvanlar için böyle havalar ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir, lütfen günün sıcak saatlerinde onları dışarıda tutmayın ve egzersize zorlamayın.

Boxer, bulldog, pekingese ve persian gibi ‘Brachiocephalic’ yani basık burunlu köpek ve kedi ırklarının sıcağa karşı toleransı diğer ırklardan daha düşüktür, lütfen unutmayın.

İlkbahar ve yaz ayları yoğun ziraai ilaçlama yapılan aylardır ve bu da zehirlenme vakalarında artışa neden olur. Dostlarınızı böyle bölgelerde gezdirmeyin.